Moje TV oko

TV weblog

Neprikladne reklame: Tečni lebac i stomak eliminator

Savet Regulatornog tela za elektronske medije, na sednici održanoj 5. juna, a usred Svetskog prvenstva u fudbalu, doneo je odluku da se obaveste svi pružaoci medijskih usluga da u svom programu ne emituju oglasnu poruku za BIP pivo, jer sadrži elemente koji su u suprotnosti sa Zakonom o oglašavanju.

Stav Saveta je da je korišćenjem prepoznatljive melodije i stihova pesme za decu u oglasnoj poruci za BIP pivo, oglašavanje alkoholnih pića posredno usmereno na decu i maloletnike. Isto tako, oglasna poruka za BIP pivo sadrži vizuelno prikazivanje koje može da navede ili asocira na opasno ili drugo protivdruštveno ponašanje.

Reč je o reklami za pivo Beogradske industrije piva, u kojoj ne tako mladi momci i devojke uživaju u novopronađenom detinjstvu uz pivo i pesmu “Zdravica” Duška Radovića koju je svojevremeno sa dečjim horom “Kolibri” pevao Dragan Laković. “Leteti, leteti, lepo je leteti, živeti, živeti, lepo je živeti” orilo nam se u pauzama između dva fudbalska meča, sve dok Regulatorno telo za elektronske medije nije čulo stihove i melodiju koji ne priliče promociji alkoholnog pića.

I tako je reklama s momcima koji voze dečje trotinete, horom i Brunhildom okončala svoju kratku, ali slavnu karijeru.

Zaista, prema Članu 47 Stav 3 ovog zakona, oglašavanje alkoholnih pića ne sme da  posredno ili neposredno bude usmereno na decu ili maloletnike, niti da prikazuje decu ili maloletnike u kontekstu upotrebe alkoholnih pića. Dečija pesmica članove Saveta REM-a asocirala je tako na detinjstvo i na one čuvene priče o ujki koji zamače prst u pivo da dete proba “tečni lebac”, odakle se kreće u ljubav prema čašici i maliganima.

I, u čemu je problem?

U isto vreme s talasa tih istih televizija s nacionalnom frekvencijom koje su ukinule BIP-ovu reklamu da zaštite decu od nepriličnog sadržaja, emituje se reklama za sredstvo za potenciju. U njoj hor penzionerki peva „ojkaču“ na račun „afričke šljive“, želeći da didi „stoji tvrdo“ jer bez nje „neće moći“. Začudo, ove nimalo prikrivene aluzije na seksualni odnos prošle su ispod radara uvek budnih REM-ovaca, pa se ova reklama opušteno emituje u svako doba dana i noći, naročito u pauzama jutarnjih programa komercijalnih televizija.

Da li Regulatorno telo za elektronske medije ima načina da zabrani i ovu prizemnu i degutantnu reklamu? Prema Pravilniku o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga, nepristojnim ponašanjem se smatra ponašanje, uključujući i govor, koje je neprihvatljivo u kontekstu prosečnog gledaoca ili slušaoca (npr. psovanje, nepristojna gestikulacija ili mimika i slično). Autori reklame dosetili su se jadu, pa su, poput onih nevoljnika iz rijalitija, i starijoj ženskoj pevačkoj grupi cenzurisali deo teksta, ali tako da se polovina gledalaca pita koji su tačno izraz upotrebile, vadeći kao argumente i „Crven ban“ Vuka Karadžića. Time se stepen podilaženja najnižim ljudskim porivima podiže na astronomski nivo.

Bez obzira na to da li se slažemo sa činjenicom da reklama pleše po ivici ukusa i skandala, ili u njoj vidimo samo bezazlenu zabavu, jasno je da joj je u najmanju ruku neophodna oznaka da nije prikladna za mlađe od 18 godina. Još bi bolje bilo kad bi se njeno reklamiranje ograničilo na period posle 20 časova, takođe u skladu s Pravilnikom. A najbolje kad bi i reklamu i genija koji ju je smislio poslali u ropotarnicu istorije oglašivačkih promašaja, da spava pored „stomak eliminatora“ ili Vila Marija reklame za prašak. Možda im se i Marija priključi pa da svi eliminišu pivski stomak.

Ivana Vujanov

Advertisements

Single Post Navigation

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

Matrix World

U potrazi za Znanjem i Istinom

VAZDANEŠTO

True stories. In English and Serbian. Mostly from Dorćol, Belgrade. Some from Amsterdam.

Piskaralo.com

Novinarski blog

BEZ TITLOVA

TV weblog

Moje TV oko

TV weblog

Midlife Crisis Crossover!

Viewing the non-geek world through geek lenses. And sometimes vice versa.

%d bloggers like this: