Moje TV oko

TV weblog

Archive for the tag “nacionalna frekvencija”

Nacionalna frekvencija i aligatorske cipele

Na vanrednoj sednici 19. aprila Regulatorno telo za elektronske medije objavilo je konkurse za dodelu nacionalnih radio i TV frekvencija. Ovaj posao praktično je trebalo da se uradi pre pet godina, kada se ugasila TV Avala – ako je uopšte trebalo da se radi, ali o tome ćemo kasnije.
Od aprila do dana današnjeg ne prestaju špekulacije s imenima televizija-kandidata za jedinu preostalu slobodnu nacionalnu frekvenciju, ali su se nekako izdvojili Studio B, BK televizija, Kopernikus, mada ima i onih koji kažu da su u trci i N1 i RTL, kome bi ovo bio treći pokušaj da uđe na srpsko nacionalno TV tržište.

Rok za prijavu emitera za nacionalnu frekvenciju je istekao, konačna lista biće objavljena početkom naredne nedelje. U međuvremenu, kandidati imaju priliku da poprave utisak dopunom dokumentacije. Posle objavljivanja konačne liste sledi žalbeni proces, što će, prema očekivanjima, potrajati do kraja septembra, taman na vreme da nova nacionalna televizija predstavi javnosti jesenju programsku šemu.

A baš kod te šeme se javnost i spotiče. Jer, praktično nijedna od televizija koje su se, kako se šuška, kandidovale za nacionalnu frekvenciju, nema program kojim bi uspela da konkuriše „velikoj četvorci“ – RTS-u, Pinku, Prvoj televiziji i Hepiju.

Jer, ovo parče šer kolača teško će zagristi BK TV koja se na mala vrata, preko intereneta i kablovskih distributera vratila u etar, samo da bi nas zasipala reprizama iz praistorije televizije. Slična situacija je i sa TV Studio B koji, osim informative, nudi stare serije i još starije filmove, obesmišljavajući svaki pokušaj da se gledaoci duže zadrže na njihovom kanalu. O „slučaju RTL“ pisali smo više puta tokom godina njihovog pokušavanja da uđu na srpsko medijsko tržište, a N1 televizija morala bi da, osim informative na koju neki nabiraju noseve, ponudi i emisije zabavnog i edukativnog tipa, te čisto sumnjam da će, ako ni zbog čeg drugog a ono zbog toga, biti ozbiljan kandidat za nacionalnu frekvenciju.

Hoće li u ovoj trci pobediti ruski, američki ili nemački uticaj, videćemo vrlo skoro. Ono što u ovoj gužvi uporno propuštamo jeste činjenica da je naše medijsko nebo veoma skučeno, kao i da su, prema studiji Evropske unije, urađenoj svojevremeno po nalogu Vlade, nama dovoljne dve nacionalne frekvencije: ona obavezna, koja ide Javnom servisu i jedna komercijalna.

Nešto više od sedam miliona gledalaca, čak i kad ubrojimo najmlađe, premala su ciljna grupa za pet komercijalnih televizija i dva javna servisa. Ako tome dodamo da je u isto vreme za upražnjena mesta na lokalnim i regionalnim frekvencijama na MUH 2 konkurisalo čak 25 televizija, a podataka još uvek nemamo za sve frekvencije, jasno je da floskula “mala bara, puno krokodila” pogađa u metu kada je stanje u srpskom etru u pitanju.

Ko će izaći iz ove bare s novim aligatorskim cipelama, a ko sa dozvolom za terestrijalno emitovanje, saznaćemo za dva meseca. Do tada – špekulacije, u tome smo dobri.

Ivana Vujanov

Advertisements

S koje strane vetar duva: Ko dobija nacionalnu TV frekvenciju

Da je došlo do ozbiljnog medijskog prestrojavanja nad Srbijom pokazale su prve, neproverene vesti da je vlasnik RTV Pink Željko Mitrović dobio ponudu da za pola milijarde evra proda svoju medijsku imperiju. Iako u javnom odgovoru na ovu ponudu KKR-a, vlasnika Junajted grupa, pod čijom su šapkom SBB, televizije N1, Top i Sport klub, Mitrović nije štedeo reči, prodaja finansijskih „rupa bez dna“ kakve su Pink BH i Pink M, prošla je glatko. Mitrović je sve objasnio saopštenjem u četiri ruke, pardon, tačke, u kojima obećava veći bolji i jači Pink, skoncentrisan na Srbiju, zaboravljajući na svoje stare snove o osvajanju Balkana i dela Evropske unije.
Na vanrednoj sednici 19. aprila Regulatorno telo za elektronske medije probilo je noseve iznad žabokrečine u kojoj bitiše i objavilo konkurse za dodelu nacionalnih radio i TV frekvencija, što je trebalo da uradi pre pet godina, kada se ugasila TV Avala. Špekuliše se da će se za petu frekvenciju boriti Studio B, BK televizija, Kopernikus, ali i N1. Mala bara, puno krokodila, kladioničari i teoretičari raznih vrsta zavera puštaju mašti na volju, polemišući s neistomišljenicima na temu da li će na srpsko nebo ući ruski ili američki novac i šta to može da znači za našu zemlju.
Odgovor na ovo pitanje, pre nego što se konkurs završi, možda mogu da pruže izveštaji organizacije Reporteri bez granica i onaj čuveni godišnji, u vlasništvu Evropske komisije. Prema Reporterima, Srbija je za godinu dana nazadovala deset mesta, i sad se nalazi na 76. mestu, dok su napredak zabeležile ostale zemlje u okruženju: Hrvatska je 69. i napredovala je za pet mesta, Crna Gora 103, što je napredak za tri mesta, BiH je na 62. poziciji, s napretkom za tri mesta, a Makedonci su napredovali za dva mesta i sada su 108. Kao krivce, Reporteri navode sukobe između medija i vlasti, i visok nivo medijske koncentracije.
U izveštaju Evropske komisije navodi se da, i pored činjenica da postoje dva regulatorna tela RATEL i REM, ne postoje podaci o medijskim provajderima, REM još uvek ne radi u punom sastavu, pošto je u Savetu, od devet, popunjeno šest stolica, a monitoring rada potpuno je marginalizovan: REM je saopštio da nijedna komercijalna televizija s nacionalnom frekvencijom ne ispunjava sve uslove predviđene zakonom, za šta je predviđeno oduzimanje dozvole, ali bez ikakvih posledica po emitere, te se Evropska komisija opravdano pita čemu služe REM-ovci.
U narednim danima saznaćemo ko su ozbiljni kandidati za petu frekvenciju, a uskoro ćemo, nadam se, dobiti i pobednika. Videćemo uskoro po kom tačno ključu, i da li su tačne čaršijske priče da Rusi jačaju uticaj preko Karićeve televizije ili Amerikanci lupaju packe, instistirajući na medijskom pluralizmu kroz guranje N1 u nacionalne vode.
Dok se stvari ne raščiste, zadržaćemo malo pogled i na Pinku. Ne bi bilo prvi put da Mitrović jedno kaže, a drugo uradi. Setimo se smao najava o stotinu kvalitetnih programa, rijalitiju na jahti i prodoru u Sloveniju. Može da se desi da se ipak dogovori sa KKR grupom i proda RTV Pink. Ako se to desi, biće nam jasnije s koje strane vetar duva. Ako je vetar u pitanju, za duvanje smo sigurni da postoji u nekom obliku.
Ivana Vujanov

Propada konkurs za nacionalnog emitera: Anandi i digitalizaciona Pandora

Izbor televizijskog emitera koji će se useliti na nacionalnu frekvenciju oslobođenu nestankom TV Avala sve više podseća na špansko-tursko-indijsku seriju, u kojoj se ne zna hoće li Sulejman konačno smuvati Anandi, ili će Hurem završiti sa Pedrom, noseći Virovo dete.

Od samog početka stvari su pošle naopako. Prvo je Republička radiodifuzna agencija u oktobru prošle godine raspisala konkurs koji je trebalo da bude završen do decembra. Međutim, problem je nastao jer u obzir nije uzeta činjenica da bi oslobođeni prostor mogao da sjajno posluži za završetak digitalizacije u Srbiji, koja je u opasnom zaostatku. Onda je, pod pritiskom Evropske radiodifuzne unije, a najviše zbog datih kredita za digitalizaciju, RRA na brzinu promenila odluku i delove frekvencije dala za digitalizaciju Srbije, te je spor i po naše džepove skup proces mogao da se nastavi. Zatim je prva runda konkursa završena nerešenim ishodom, tačnije i Nova TV i Kopernikus dobili su po dva glasa, dok je peti član ostao uzdržan, što je otvorilo Pandorinu kutiju tenderskog nadmudrivanja, žalbi i produžavanja konkursa s ciljem njegovog obaranja, po čemu smo postali poznati u svetu.

U međuvremenu su krenule spekulacije o tome ko se sve krije iza televizija koje su konkurisale za nacionalnu frekvenciju, a samo formalna transparentnost vlasništva podgrevala je medijske strasti i potpaljivala maštu teoretičara raznih zavera… Ne čudi zato što smo potpuno zanemarili digitalizaciju, osim u vestima o „aferi SIEPA“, u čijem je središtu nekadašnja ministarka za telekomunikacije.

balika-vadhu-anandi-wallpaper

I, kao i u svakom lošem filmu, stigli smo do kraja koji označava početak. Čega, još uvek se ne zna jer su razna scenarija i dalje u opticaju. Na ovonedeljnoj sednici RRA koja je trebalo da bude poslednja u nizu, nije dodeljena frekvencija, pošto nisu usvojeni prigovori oba kandidata. Odbijanjem ovih prigovora konkurs je završen, ali pošto nije bilo pobednika, Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija i Republička agencija za elektronske komunikacije mogu da raspišu novi konkurs – i eto nama varijetetske reprize, što će se i desiti, sudeći prema izjavama čelnika RRA.

Možda se ipak desi neko čudo i Ratel i Ministarstvo usvoje primedbe stručnjaka koji su od početka tvrdili da nam ne treba još jedna televizija s nacionalnom frekvencijom, kao i da je gašenje TV Avala, iako nesrećno i nepotrebno izvedeno, pružilo sjajnu priliku da se digitalizacija izvede do kraja i kako treba, umesto večitog krpljenja rupa. Svima nam je potrebna doza optimizma, čak i kad je potpuno neutemeljen u novijoj srpskoj istoriji.

Ivana Vujanov

Nova, Grand televizija: Između ljubavi i TV rata

Dok neki kukaju, drugi pevaju, rezultat je prvog dana emitovanja nove televizije Grand, medijskog čeda tandema Lepa Brena –  Saša Popović, koji su, krenuvši od ideje o narodnjačkom talenat šou programu, došli do turbo folk konglomerata koji preti da ugrozi do sada neprikosnoveni Pink.

ZM

Od 18 časova, kako je i najavljeno, počeo je program uživo, iz studija u Košutnjaku, poznatog već po grandovskim emisijama. Ovoga puta smenjivali su se razni orkestri i „Grandovi“ pevači, a ova nova televizija već je pripremila emisije kojima bi trebalo da popuni najavljeni 24-časovni program. Pre zvaničnog puštanja u rad na ovom kanalu mogli ste da gledate spotove iz „Grandove“ kuhinje, a pažljivom oku nije moglo da promakne činjenica da se nisu koristili delovi iz programa koje „Grand“ i dalje deli s Pinkom, što će se dešavati sve do septembra, kada je i dogovoren konačni razvod.

No, kao i svaki javni razvod, ni ovaj između Pinka i Granda ne može da prođe bez prljavih poteza, umotanih u „zdravu konkurenciju“. Naime, iako su se čelnici ove dve televizije dogovorili da će „Grand šou“, „Narod pita“, Zvezde Granda“ i „Grand paradu“ ostaviti na Pinku do jeseni, Mitrović je već krenuo da pravi sopstvene verzije u dlaku istog programa koji je Grand ranije najavljivao.

sasa-popovic-1381270470-378241

Nelojalna konkurencija ili zdrava tržišna utakmica? Željko Mitrović se tim povodom ne oglašava, a Saša Popović tvrdi da su se rastali u prijateljskim odnosima, iako je „Grand“ napustio Pink bukvalno pet minuta pre potpisivanja ugovora za Pinkov paket. Ipak, postavlja se pitanje ko će u ovom narodnjačkom ratu biti konačni pobednik, jer se veliki procenat Pinkove gledanosti zasniva upravo na „Grandovim“ emisijama. Slučaj dobija komplikovaniju notu kada se uzme u obzir da iza „Granda“ stoji SBB koji će sigurno forsirati svoje TV čedo, ali i da Pink, sa druge strane, prati pretežno starija publika, i to ona koja ovu TV stanicu drži stalno uključenu, bez obzira na to šta je trenutno na programu. Pink u tome traži svoju šansu, pa možemo očekivati da se u isto vreme na oba programa emituju emisije istog tipa, kao što su „Bravo šou“, naspram „Grand šou“ programa, na primer. Vezanost za Pink dodatno „Grandu“ otežava posao, naročito zato što Pink najmanje do septembra ima pravo na emitovanje svih dosadašnjih „Grandovih“ emisija, a upitno je i emitovanje njihovih repriza i iseckanih spotova.

Sudeći po najavama da će, ukoliko Republička radiodifuzna agencija nacionalnu frekvenciju dodeli Nova TV, „Grand“ kupiti većinski deo i tako započeti nacionalni život, očekuje nas ozbiljan rat u kome može biti i žrtava – a nekadašnji Pinkov najveći konkurent – Prva TV –  najozbiljniji je kandidat za ispadanje iz igre.

Ivana Vujanov

Foto: „Svet“, „Kurir“

 

Post Navigation

Matrix World

U potrazi za Znanjem i Istinom

VAZDANEŠTO

True stories. In English and Serbian. Mostly from Dorćol, Belgrade. Some from Amsterdam.

Bedno piskaralo

prepisano iz novinarske beležnice

BEZ TITLOVA

TV weblog

Moje TV oko

TV weblog

Midlife Crisis Crossover!

Viewing the non-geek world through geek lenses. And sometimes vice versa.

%d bloggers like this: